Aniversari tren Barcelona - Mataró
Una aventura de 3 segles
St. Andreu de Llavaneres
FINS AL 12 DESEMBRE 2023
Miquel Biada i Bunyol. Mataró 1789 – 1848

VIII Exposició de la Premium Art Gallery - 175 anys de progrés

A pocs dies de cumplir-se els 175 anys de la posada en marxa del primer ferrocarril de la península ibèrica, és de justícia rendir un petit reconeixement a Miquel Biada i Bunyol, l'home que va canviar la història del transport a Espanya. Biada va néixer a Mataró el 24 de novembre de 1789, però amb 19 anys es va veure obligat a emigrar a Veneçuela a causa de la Guerra de la Independència. Allí, es va dedicar al negoci navilier entre els ports sud-americans i Espanya.

A finals de 1837, recent traslladat a Cuba, va ser convidat a la inauguració del primer tram del ferrocarril de l'Havana a Güines. El ferrocarril, que unia la capital cubana amb el poble de Bejucal, va ser una fita en la història de l'enginyeria i el transport. Biada va quedar tan impressionat amb el ferrocarril que, durant l'acte oficial, li va comentar al llavors governador de l'illa, el general Taló: "Quan torni a Espanya, uniré Barcelona amb el meu poble". Allí va començar la història del primer ferrocarril construït en territori espanyol.

Efectivament Biada va complir la seva promesa. Res més arribar, a primers de 1.840, es va posar en contacte amb Josep Maria Roca, un amic i soci
que es trobava a Londres, perquè l'ajudés a aconseguir els permisos necessaris per a la realització del projecte. En 1845, el govern espanyol va
atorgar a Miquel Biada i Josep Maria Roca el permís per a constituir la Companyia del Camí de Ferro de Barcelona a Mataró. La companyia va ser fundada amb un capital d'un milió de duros (cinc milions de pessetes).

Biada i Roca es van traslladar a París per a signar un contracte amb l'enginyer anglès Joseph Locke, que seria l'encarregat de dirigir el projecte.

Roca, que era un home influent, va aconseguir que el govern espanyol declarés el projecte de Biada d'utilitat pública. Això significava que el govern estava disposat a expropiar terrenys privats si era necessari per a construir la línia ferroviària. La construcció de la línia ferroviària va ser un procés lent i difícil. Biada va haver de superar nombrosos obstacles, com l'oposició d'alguns propietaris de terrenys que no volien vendre les seves terres.

El pla inicial era construir l'estació de Barcelona en uns terrenys situats fora de la muralla, a l'inici del passeig de Don Carlos (ara Via Icària). L'estació estaria entre el passeig Nacional (actualment Joan de Borbó) i la plaça de toros el Torín (a la Barceloneta) Finalment, el 28 d'octubre de 1848 es va inaugurar la línia entre Barcelona i Mataró. Va ser un dia històric, i Biada es va convertir en un heroi nacional.

El ferrocarril de Barcelona a Mataró va ser un èxit rotund, i amb el temps, la xarxa ferroviària es va expandir per tota la península, revolucionant el transport i l'economia catalana i espanyola, i va possibilitar un gran salt de progrés mai vist. 

Miquel Biada va ser un emprenedor de vitalitat admirable que, paral·lelament al projecte del ferrocarril, va posar en marxa una fàbrica tèxtil a Mataró. Desgraciadament, l'empresari va emmalaltir i va morir el 2 d'abril de 1848 sense veure finalitzada la seva gran obra ferroviària.

T'esperem a la Art Gallery
St. Andreu de Llavaneres
FINS AL 12 DESEMBRE 2023
dilluns a divendres de 10 - 14 h i de 15 - 19 h
Utilitzem cookies pròpies y de tercers per fer funcionar de manera segura la nostra pàgina web i personalitzar el seu contingut. Igualment, fem servir cookies per mesurar i obtenir dades de la navegació que realitza i per ajustar la publicitat als seus gustos i preferències. Premi el botó "Acceptar totes" per confirmar que ha llegit i acceptat l'informació presentada. Per administrar o deshabilitar aquestes cookies faci clic a "Configuració". Pot obtenir més informació a la nostra política de cookies.
Modificar cookies
Tècniques i funcionals Sempre activades
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades al disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Analítiques i personalització
Permeten fer el seguiment i l'anàlisi del comportament dels usuaris d'aquest lloc web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de cookies s'utilitza en el mesurament de l'activitat del web per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris per introduir millores en funció de l'anàlisi de les dades d'ús que fan els usuaris del servei. Permeten desar la informació de preferència de l'usuari per millorar la qualitat dels nostres serveis i oferir una millor experiència a través de productes recomanats.
Marketing i publicitat
Aquestes cookies són utilitzades per emmagatzemar informació sobre les preferències i les eleccions personals de l'usuari a través de l'observació continuada dels seus hàbits de navegació. Gràcies a elles, podem conèixer els hàbits de navegació al lloc web i mostrar publicitat relacionada amb el perfil de navegació de l'usuari.